Noorwegen 2024

20-7-2024 Tresfjor – Øre Kyrkje

It will be a bright and sunny day. And hot! We take a tour along the Atlantic road, spotting an otter alongside the road by the ferry. The tourist route takes you along the coast from Molde to Kristiansund, and at first it was not that special, but when we arrived at the part with the bridges it was very beautiful. After a short stop and a stroll around the island to take in the views, we continue our journey. We park up at Øre Kyrkje besides a small harbour. Here we enjoy the sunshine and nature. There are many birds and sea life to be seen. Most fun was the pine marten that was hunting on the pier. And after dinner, whilst I try to write this, we spot dolphins!

Doordat de recordpoging tentopzetten (ruim 2,5 uur deed men over 1 klein opblaas tunneltent) ons tot laat heeft bezig gehouden, doen we het vanochtend rustig aan. We ontbijten in het zonnetje. Het belooft een stralende en warme dag te worden.

Rond half 11 gaan we rijden. Eerst via de E136 naar de E39 richting Molde. Daarvoor moeten we weer eens met een pont. Er staat een rij, maar gelukkig passen er heel veel voertuigen op deze pontjes. Bij het aanrijden richting laadklep zien we een otter in het water dobberen, pal naast de weg. Geweldig!! Helaas konden we niet meer uitstappen dus er is alleen een foto vanuit de bus en zonder zoomlens. Het is bijna jammer dat we de boot op kunnen!

Bij Molde volgen we de 64 en dan de toeristische route richting de Atlantikvegen. Het eerste stuk over de 664 vinden we niet bijzonder, maar vanaf Bud wordt het mooier. Wel worden we bevestigd in ons voornemen de kust na vandaag te laten voor wat het is en weer het binnenland in te trekken.

Bij Vevang rijd je de 64 weer op en gaat de weg via bruggen over verschillende eilandjes. Dit is een hypertoeristisch stukje en de parkeerplaatsen zijn dan ook druk, maar het is erg mooi. We stoppen even voor een pauze en een ommetje met mooi zicht op de hoogste brug. Maar heel eerlijk: de route naar Runde (met brug) was mooier..

Vanaf hier rijden we verder de 64 af richting Kristiansund. Dit stuk is weer beduidend mooier. Om Kristiansund te bereiken moeten we dit keer onder de zee door, dus duiken we een vrij diepe lange tunnel in. Het valt ons de hele vakantie al op dat de Noren er goed zijn in engineering. Wat een bouwwerken iedere keer!

Nadat we getankt hebben (vreemd genoeg is brandstof hier een stuk goedkoper dan elders), rijden we de 70 af tot we de E39 weer tegen komen bij de Gjemnessundbrua. Dit voert ons langs een fjord waar we aan de overkant een park-up gevonden hebben aan de 666 (nice..). Daar aangekomen zijn we de eerste camper. Er zijn locals die lekker aan het zwemmen en zonnen zijn en er staan wat auto’s van mensen die met hun bootje op stap zijn. Het kerkje is prachtig. De onbemande camperplaats heeft 3 plekjes, stroom mag je gebruiken en er is een toilet met warm water. Betalen doe je via een bankoverschrijving (of de Vipps app als je Noor bent). Helemaal super.

We genieten hier de rest van de dag van de zon en de natuur. Er vliegen veel vogels; kwikstaarten, gierzwaluwen, boerenzwaluwen, bonte kraaien en in de verte een raaf. Er zit veel vis in het water en op de boden van het haventje kan je de krabjes en zeesterren zien scharrelen. Maar nog leuker is de marter die over de stenen van de pier aan het jagen is.

En na het eten spotten we zelfs dolfijnen in het water! Eerst 1, maar later op de avond (terwijl ik dit verslag probeer te schrijven nu het eindelijk wat afgekoeld is) komen er 3 langs die ook nog redelijk herkenbaar op de foto te zetten waren. Fantastisch!

Laat in de avond arriveert toch nog een 2e camper, met een Pools gezin die we ook al op Runde hebben gezien, toevallig. Ik dacht dat dit het einde van het wildspotten zou betekenen, maar wanneer wij nog op het picknickbankje zitten rond een uur of 11, hoor ik eerst plons 2 meter verderop en zien we ineens de marter vlak voor ons neus het water in en uit komen. Een duikende marter, welja!