Noorwegen 2024

Lindesnes – Kristiansand – Denemarken – Wierden

31-7-2024/1-8-2024

It is almost over. Today we drive our final stretch in Norway, to Kristiansand. We have the 13.00 ferry, and it’s an 1,5 hour drive max. So enough time to buy a fresh loaf of bread at the lighthouse-bakery besides the parking lot, and have breakfast. Then again a beautiful drive off the peninsula and up on a real highway towards Kristiansand. With enough time to spare we arrive at the terminal and 13.00 sharp the ferry departs. It is a smoot crossing on this ‘quick’ ship. In Denmark we drive for another 3,5 hour to a nice park-up close to the German border. It is really a nice place, so we mark this for the future in the P4N app. We have a nice last night in our van for this trip. We are going to miss the rhythm and routines. The site has all services, so we depart the next morning with grey and black water tanks empty and clean. The drive through Germany goes quite well, with the usual road works and some traffic jams at Hamburg. Around 16.30 we are home again.

Het zit er bijna op. Vandaag rijden we naar de boot. We kopen eerst nog een vers brood bij de bakker die vlak naast de parkeerplaats gevestigd is. Heerlijk ambachtelijk zwaar brood. Goed gevuld gaan we op pad naar Kristiansand. Het is nog een prachtige rit de landtong van Lindesnes af, en dan komen we warempel op een echt stukje snelweg. Vlot zijn we dan ook in Kristiansand waar we een parkeerplaats opzoeken en ik nog even de winkelstraat door ren. Ik kan namelijk de belasting terug krijgen van mijn Fjallraven aankoop via de Global Blue regeling. Daarvoor moet ik wel de bon en gegevens achter laten bij een Global Blue kantoor. Soms zitten die in een schip, maar helaas niet op die van Fjordline. Dus dan naar een winkeltje in Kristansand waar het kan. Is toch zo’n 50 euro wat ik terug kan krijgen, dus de moeite van het wandelingetje waard. Binnen 25 minuten ben ik weer terug bij de bus en rijden we naar de terminal. Al vrij snel mogen we voorstorteren voor het boarden en keurig op tijd staan we aan boord.

Klokslag 13.00 varen we weg. Dit is een ‘snelle’ boot die er 2,5 uur over doet. We pakken comfortabele stoelen, koffie en onze boeken en we zijn over voor we er erg in hebben.

We rijden nog zo’n 3,5 uur naar een camperplaats vlak bij de Duitse grens. Het is dan half 8 en we genieten nog even van de mooie avondzon en een gezellig kletspraatje met een bus-bewonderaar. Hij heeft nog een hele vakantie in Zweden voor de boeg met zijn gezin. Die is goed begonnen op deze leuke plek.

Na een laatste heerlijke nacht in de bus (nadat we de 10 muggen hebben geëlimineerd die er ineens waren, in Noorwegen geen mug gezien.. ) staan we op tijd op, rustig koffie en nog wat van het lekkere vuurtorenbrood, en kunnen we op pad. Deze camperplaats heeft een compleet verzorgingsstation, dus we rijden met schone grijs en zwart water tanks naar huis. Handig! Echt een aanrader deze camperplaats. Op goede afstand vanuit Nederland als 1e stop, en ook perfect als laatste stop voor ons.

Via de gebruikelijke baustelle en stau rijden we in 2 stints naar huis. De andere kant op staat het behoorlijk vast, maar wij kunnen redelijk door rijden gelukkig, afgezien van de echt serieuzere file bij Hamburg. Rond half 5 zijn we thuis. Koelkastje meteen uitgeruimd en alle etenswaren uit de bus gehaald. Apparaten naar binnen, zodat we aan de verslaglegging kunnen beginnen. De kleding en rommeltjes die je zo tijdens een reis verzameld komen morgen wel. Dan gaat ook de poetsdoek en stofzuiger er door en is Jolly klaar voor de volgende trip.