3-6-2019 Patterdale

Na weer een heerlijk ontbijt pakken we op om te gaan wandelen. Het is droog maar winderig, dus we kleden ons goed aan. We rijden naar Patterdale om nu als nog de wandeling te doen die zaterdag niet lukte ivm de drukke parkeerplaats. Het is wandeling nr 11 uit het boekje die we gaan doen. Parkeren is nu geen enkel probleem,meer dan genoeg plek.
Het begint op een mooi breed farmtrack en loopt langs Ullswater.
Dit eerste stuk is een onderdeel van de Ullswater Way, een wandelroute helemaal het meer om van 20 mijl wat in etappes te lopen is icm de Steamer service. Wij doen er nu een klein stukje van. We lopen tussen stenen muren met mooie begroeiing, beekjes en uitzichten tussendoor. We lopen door naar Silver Point, een rotsuitstulping wat in het meer uitsteekt. Een prachtig plekje met mooi zicht.
Dan lopen we verder en slaan we  van de Ullswater Way rechts af om omhoog te klimmen naar een pasje langs Silver Crag (een grotere rotsformatie). Boven waaien we bijna van de berg, maar de uitzichten zijn er geweldig. We lopen nu weer terug, parallel aan de Ullswater Way die we eerst volgden, maar dan een tiental meters hoger op de berg. Dit is eigenlijk het mooiste stukje van de wandeling qua vergezichten. We kijken richting Kirkstone pass en de hogere heuvels in. De Helvellyn (top van ruim 900 meter en hoogste in de directe omgeving) range is goed te zien, met Glenridding aan de voet.
Weer bij de auto besluiten we de Kirkstone pas nog een keer op te rijden. Toen we hier zondag reden zat het zo dicht dat er niets van de uitzichten te zien was. Aangezien het weer nu beter is gaat het in de herkansing. En dat bleek de moeite waard. Mooie vergezichten richting Windermere en terug naar waar we vandaan zijn gekomen. Prachtig. En koud in de harde wind.
We rijden nu terug en door naar Penrith voor boodschappen. Bij de dierenwinkel aldaar verkopen ze inmiddels warempel een diepvries vers-vlees versie, dus Sam krijgt nu ook weer wat meer variatie naast de brokken. We hebben verder een rustige avond, Springwatch kijken, wat foto's maken van de schapen en weer vroeg naar bed.